Moderne biler er i dag fyldt med avanceret teknologi, og krav til miljø og sikkerhed har gjort nutidens biler til højteknologiske vidundere.
Det gælder også flere af Mitsubishi’s topmodeller, der bl.a. er udstyret med adaptiv fartpilot (ACC), Lane departure warning (LDW), blind spot warning med advarselslampe i sidespejlet, automatisk fjernlysassistent, hill start assist samt 7 SRS Airbags.
De avancerede sikkerhedssystemer udgør tilsammen et samlet netværk, som ofte består af langt over 3.000 komponenter.
Med tiden kommer der mere og mere elektronik ind i bilerne, og det øger chancen for, at der opstår fejl. Hvis der opstår fejl, så kræver det som regel, at man kører bilen forbi det lokale autoværksted.
På værkstedet kobler mekanikeren bilens computersystem sammen med et såkaldt OBD-system (On-Board Diagnostics). Det avancerede fejlsøgningsredskab gør mekanikeren i stand til at foretage en fejlsøgning på alle elektriske komponenter og samtidig udskrive eventuelle fejlkoder.
Det kan være svært at fastsætte den nøjagtige pris for et værkstedsbesøg, hvor elektronikken gennemgås, og hvor der udføres [elektrisk arbejde på din Mitsubishi]](/geo/mitsubishi).
Men nedenfor har vi beregnet gennemsnitpriserne på en række forskellige reparationer af det elektriske udstyr i en Mitsubishi. Samtlige priser er udregnet på baggrund af alle tilbud, som autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, har givet til Mitsubishi-ejere.
Vær opmærksom på, at prisen på de enkelte reparationer kan variere i forhold til model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* |
---|---|
Spar i gennemsnit* |
Når du bruger Autobutler får du automatisk tilsendt tilbud på skrift. Det gør det nemt at sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
Har du svært ved at beslutte dig, så læs anmeldelserne fra andre brugere. Andre bilejeres bedømmelser og erfaringer kan være en hjælp, når du skal træffe det rigtige værkstedsvalg.
Når bilen kører af sig selv og ikke længere skal på værksted
De elektroniske systemer bliver til stadighed mere og mere avancerede i moderne biler. Sikkerheds- og styresystemer er i dag styret af et computersystem, og i fremtiden spår eksperterne, at brugen af den trådløse teknologi kommer til at betyde, at bilens computersystem automatisk vil kunne sende beskeder til værkstederne, hvis en af bilens sensorer melder om en fejl.
Fejlkoder bliver automatisk lagret i bilens computersystem, og når værkstedet modtager en notifikation om en opstået fejl, så vil mekanikeren ved hjælp af værkstedets fejsøgningsværkstøj kunne koble sig op på computeren i kundens bil og diagnosticere fejl i det elektroniske system.
Alt dette kan foregå uden at bilen er blevet kørt på værkstedet. Kan problemet ikke løses over computeren, blot ved at nulstille fejlen, så kan mekanikeren bestille de nødvendige reservedele hjem og først til sidst indkalde bilen til et besøg på værkstedet.
Computerens indtog i bilverdenen har således allerede rykket ved måden, hvorpå autoværkstederne arbejder med fejlsøgning og udlæsning af fejlkoder på bilens elektroniske systemer.
Og ikke nok med, at fremtidens elektriske bil måske slet ikke behøver komme på værksted, så vil den hastige højteknologiske udvikling også påvirke måden, hvorpå vi bevæger os rundt i vores biler.
Flere af verdens førende bilproducenter har igangsat visionære fremtidsprojekter, der kredser om at skabe den selvkørende bil.
Den førerløse bil, hvor man gør brug af den ’autonome kørselsteknologi’ bliver allerede testet i lande som Japan, Singapore og USA. Flere steder endda ude i trafikken, hvor en chauffør er klar til at gribe ind, hvis det bliver nødvendigt. Og i Californien er der givet tilladelse til kørsel med førerløse biler, som dog skal kunne fjernstyres fra en central.
Ved hjælp af avanceret software, kameraer, sensorer og radarsystemer er de førerløse biler i stand til at navigere rundt i trafikken. Blandt de virksomheder som tester selvkørende biler er blandt andet Google, der med deres Waymo-bil foretager testkørsler i San Francisco området.
Når vi her på Autobutler skriver om førerløse biler i forbindelse med elektrisk arbejde, så er det naturligvis fordi, at biler der er styret af avancerede computersystemer engang imellem skal på værksted for at få løst fejl på de elektroniske systemer. Og som fremgår ovenfor, så kan vi som bilejere lige så godt indstille os på, at det bliver sværere og sværere selv at løse fejl på bilen, når computersystemerne melder fra. Melder din bil om fejl på det elektriske system, så brug tilbudsfunktionen her på siden til at indhente tilbud på dit næste værkstedsbesøg.