Motoren er bilens hjerte, og når du passer godt på den vil din bil kunne køre mange kilometer uden at der opstår problemer.
Men passes og plejes motorens mange forskellige dele ikke efter alle kunstens regler, så risikerer man at små problemer vokser sig større end nødvendigt. Og som bilejer risikerer du at stå tilbage med en kæmpe værkstedsregning.
Derfor er det vigtigt, at der holdes øje med motoren. Oplever du mislyde, unormale lugte eller røg fra motoren bør du straks kontakte dit lokale autoværksted.
Når du skal have bilen på værksted, er det på forhånd betryggende at vide, hvad det sådan nogenlunde koster at få motoren repareret. Derfor har vi hjulpet dig med at udregne gennemsnitprisen på en lang række motorreparationer til Peugeot.
Nedenfor er medtaget de mest almindelige reparationer som udskiftning af tandrem, reparation af utæt toppakning og udskiftning af defekt køler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
2.281 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
2.281 kr. / 22% |
De viste priser er baseret på alle tilbud givet til Peugeot-ejere via Autobutler.
Prisen dækker over alle modeller og årgange. Derfor skal du være opmærksom på, at den viste pris godt kan variere i forhold til de priser, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via Autobutler.
Sådan undgås dyre reparationer af motoren
Som bilejer kan man generelt komme ud for alle former for reparationer, og for at forebygge dyre værkstedsregninger er det en god ide, at holde øje med motorens mange funktioner.
En af de vigtigste ting at holde øje med er om motoren har påfyldt tilstrækkeligt med motorolie, samt hvornår motorolie samt oliefilter skal skiftes næste gang.
For at undgå den værste slitage på motoren skal man regne med, at motorolien skal skiftes for hver 15.000 km. For hver gang motoren runder dette kilometertal har motorolien mistet de væsentligste smøreegenskaber, og samtidig vil olien over tid være blevet fyldt med skidt og metalrester.
Olieskift samt skift af oliefilter indgår som en del af bilens almindelige serviceeftersyn. Så følges de intervalsatte serviceeftersyn, og tjekkes anvisningerne i servicemanualen, er man som regel på den sikre side.
En anden af motorens dele, som det er værd at holde øje med, er knastakslen.
Knastakslen styrer motorens forbrænding. Kort sagt sørger knastakslen og krumtapakslen for at kraften, som stemplerne genererer i motoren, bliver fordelt videre ud til hjulene.
Over tid bliver knastakslen slidt. Dermed kan der enten være behov for at udskifte den eller blot få knasterne på knastakslen og ventilerne justeret, så indsugning og udstødning fungerer optimalt.
Justeringsarbejdet med motoren og knastakslen kræver viden og præcision, og derfor er det en god ide at overlade opgaven til et værksted, som har alle de nødvendige værktøjer til opgaven.
Hvad det koster at få repareret eller justeret knastaksel og ventiler i din Peugeot afhænger af model og årgang.
Indhent derfor tilbud på Autobutler og find ud af, hvad prisen er på denne motorreparation til din bil.