Når en ny Volvo i dag ruller ud fra fabrikshallerne, er den udstyret med en avanceret computerenhed, CPU’en eller ECU'en (Engine Unit Control), der også betegnes som bilens hjerne.
Nye biler er samtidig også udstyret med en masse små mikroprocessorer, som praktisk talt styrer hele bilen lige fra motoren til fartpilot og airbag-systemet.
Al data om bilens ’sundhedstilstand’ registreres via små sensorer. Opstår der fejl bliver al informationen opsamlet i ECU’en, og mekanikeren kan efterfølgende lave et udtræk af fejlkoder for at se, hvori fejlen består.
I tilfælde af at der opstår fejl på din Volvo, så vil der enten lyse en advarselslampe i instrumentbrættet, eller du vil få vist en besked på bilens touchscreen.
Når der opstår fejl, så vil det på grund af bilernes megen elektronik som regel være påkrævet, at bilen køres på værksted. Tiden som hobbymekaniker er for de fleste bilejere for længst passé.
På værkstedet vil mekanikeren foretage en fejlsøgning og udlæsning af fejlkoder. Eventuelle fejl bliver rettet, og nulstillingen af alle fejl betyder også, at bilens sensorer igen virker korrekt.
Prisen på en fejlsøgning og udlæsning af fejlkoder varierer fra autoværksted til autoværksted. Men på baggrund af alle de tilbud, som værkstederne har sendt til ejere af en Volvo har vi været i stand til at beregne en gennemsnitspris for et værkstedsbesøg inden for denne kategori.
Prisen er beregnet på tværs af alle Volvo-modeller og årgange.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
929 kr. | 73% | |
Spar i gennemsnit* | ||
929 kr. / 73% |
Brug tilbudsfunktionen, hvis du ønsker et tilbud til din bil.
Over 800.000 bilejere har gjort brug af autobutler.dk og mere end 12.000 har givet deres bedømmelse af værkstederne. Har du svært ved at beslutte dig for, hvilket værksted, som du skal benytte, så klik øverst på siden under ’Bedømmelser’ og læs hvad andre bilejere har skrevet.
Med de mange bedømmelser har vi gjort det lettere for dig at foretage dit værkstedsvalg.
Hvordan skal jeg reagere, når advarselslamperne lyser?
Avancerede teknologi-systemer, herunder radarsensorer, hastighedsassistent, frontalkollisionsadvarsel og vognbaneassistent, er i dag standardudstyr i de fleste nyere biler. Systemerne, som ofte går under betegnelsen ’Advanced Driver Assistance Systems’, er med til at sikre stabilitet, sikkerhed og komfort under kørsel.
Oven i alt dette har Volvo i flere af deres modeller de to avancerede systemer ’Sensus Connect’ samt ’Volvo On Call’. Systemerne gør det muligt via en app at finde bilen, sætte varme på, fjernstarte motoren samt sende kortinformationer til bilens computer om geografisk placering af butikker, restauranter m.m.
Udfordringen med den megen elektronik er naturligvis, at jo mere avanceret elektronik bilerne udstyres med, jo sværere bliver fejlsøgningen, når systemerne melder om fejl.
Det første tegn på, at der er noget galt, er når en advarselslampe lyser. Når en advarselslampe lyser gult er der en fejl på bilen, som der bør kigges på. Det er slet ikke sikkert, at det er noget alvorligt, men alligevel skal man som bilejer reagere.
Start med at kigge i bilens instruktionsbog. Her vil det fremgå, hvad de forskellige advarselslamper betyder. Lyser eksempelvis kølervæskesymbolet, så mangler bilen enten kølemiddel eller også er motorens temperatur for høj.
Det er selvfølgelig alvorligt nok, men det er straks mere alvorligt, hvis der lyser en rød advarselslampe i instrumentbrættet. For de røde advarselslamper er som oftest ikke gode tegn.
Det kan være, at motoren mangler olie eller der er opstået en alvorlig fejl på bremsesystemet. Under alle omstændigheder bør man ikke fortsætte kørslen, førend fejlen er blevet undersøgt.
For at undgå at den opståede fejl udvikler sig yderligere, og ender med at koste en dyr værkstedsregning, så er det bedste man kan gøre at ringe efter vejhjælp. Få herefter bilen bugseret hen til det lokale autoværksted, og lad mekanikeren foretage en fejlsøgning. Når fejlkoderne bliver udskrevet, kan mekanikeren hurtigt fortælle dig, hvad som er galt med din Volvo.
Oplever du lysende advarselslamper i instrumentbrættet på din Volvo, så indhent tilbud via autobutler.dk og få foretaget en diagnosticering af bilens fejlkoder.
Sådan foretager mekanikeren en fejlsøgning
Ved et periodemæssigt serviceeftersyn foretager mekanikeren helt automatisk en elektronisk diagnose og udlæsning af fejlkoder på bilens elektroniske system.
Ved hjælp af avanceret fejlsøgnings-software får mekanikeren indblik i, hvor eventuelle fejl skal findes.
Værksteder der er tilknyttet autobutler.dk bruger det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj. Dermed mindskes risikoen for, at der bliver lavet en fejldiagnosticering.
Værkstederne er samtidig forpligtet af en omfattende reparationsaftale, som bl.a. indebærer, at værkstederne løbende skal sende mekanikerne på efteruddannelse. På den måde er kunderne garanteret, at mekanikerne er i stand til at kunne håndtere de nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøjer til fejlsøgning på en Volvo.