Bremserne er ubetinget den vigtigste del i sikkerhedssystemet - uden dem kan du ikke tage farten af bilen, for at standse eller undgå forhindringer.
Det virker meget indlysende, og alligevel er det alt for mange, som ikke får skiftet deres bremsevæske eller efterse hydraulikken i tide.
Bremsevæsken er en olie
Bremsevæsken er en olie, og fra det øjeblik den hældes på bilen fra en lukket beholder, begynder den at optage fugtighed fra luften. Det er selvfølgelig minimale mængder, der er tale om, men med tiden bliver det til en betydelig del.
Hver gang bremsecylinderen aktiveres, er der risiko for at få fugt og snavs ind i beholderen med bremsevæske, hvor det kan blandes med og absorberes af olien. Det er også en af årsagerne til, at beholderen (reservoiret) er mere eller mindre gennemsigtig. I hvert fald nok til at du kan se væskestanden, uden du behøver at åbne for beholderen.
Vand svækker oliens egenskaber
Grunden til at det er olie, og ikke vand der bruges som bremsevæske, er bl.a., at oliens kogepunkt er højere. Med vand i olien reduceres kogepunktet, og med varme bevægelige dele kan det være direkte skadeligt, hvis der er vand blandet med olien.
I Danmark, med et klima der indeholder en masse regn og fugtig luft, er det endnu vigtigere at erstatte bremsevæsken regelmæssigt.
Som regel sker det i forbindelse med service, men hvis du gør det selv, skal du slå op i servicehåndbogen, for at finde intervallet for udskiftning af bremsevæske. Men ofte er det for hver 30 til 50.000 km, eller hvert andet år, hvad der nu kommer først.
Kontroller løbende bremsevæskestanden
Forurening af bremsevæsken er ikke det eneste problem, du skal være opmærksom på. Du vil opleve, at bremsevæskestanden daler med tiden, og det kan der være mange årsager til. Der er en del friktion i bremsekaliberen, og en bremseslange kan være mere eller mindre utæt.
Det er rimeligt nemt at kontrollere bremsevæskestanden. Når du åbner motorhjelmen, skal du finde beholderen til bremsevæske. Hvis du ikke kan finde den, kan du slå op i servicehåndbogen. Der er to strreger på, en til maks og en til min, så du kan se niveauet.
Hvis du skal hælde meget på, eller ofte skal fylde en sjat på, kan det være bremsesystemet, der er noget galt med. I så fald bør du kontrollere alle bremser og slanger for utætheder.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværkj’tøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig