Værkstedsportalen Autobutler har i 2012 år måtte opsige samarbejdet med flere værksteder. Det sker på grund af ringe værkstedsbedømmelser af det udførte arbejde og dårlig omtale fra kunderne. Det arbejde, værkstederne har udført, står ikke mål med den kvalitet, som portalen ønsker at opretholde. Der er tale om både forenings- og kædeværksteder, som ganske enkelt har leveret en alt for ringe kvalitet og service.
»Flere af landets førende værksteds- og kapitalkæder gør et stort arbejde for at løfte kvaliteten i kæderne og deraf branchen som helhed. Den skærpede konkurrence har imidlertid haft som resultat, at portalen desværre ikke kan fortsætte med blot at læne sig op ad branchens allerede eksisterende kvalitetsstandarder«, siger adm. direktør Christian Legêne, Autobutler ApS.
»Konkurrencen er spidset så meget til grossisterne og kæderne imellem, at der efterhånden er gået sport i at få blæk på papiret, en reservedelskontrakt i hus og et skilt på facaden snarere end at sikre, at både værksted og personale leverer en ordentlig kvalitet, standard og service«, siger han.
Autobutler har hidtil stillet krav om, at et værksted enten skal være med i en kæde, være autoriseret, medlem af en forening eller være underlagt løbende kontroller for at blive ”medlem” af portalen. Autoværkstederne er derigennem underlagt en vis form for kvalitetssikring og i nogle tilfælde løbende kontrol. Disse krav har desværre vist sig ikke at være fyldestgørende, når det gælder at sikre de danske bilejere den bedst mulige værkstedsoplevelse, har værkstedsportalen erfaret.
Uafhængige kontrollanter
For at sikre en fortsat høj kundetilfredshed, griber Autobutler nu til skrappere metoder i jagten på den optimale platform for at sikre dynamiske markedsvilkår med kvaliteten i fokus:
»Bilejere er sjældent fagfolk og kan derfor have svært ved at vurdere den tekniske og fagkyndige del af et stykke udført arbejde. Vi har derfor besluttet at indføre obligatoriske stikprøvekontroller i løbet af første halvår 2013. Kontrollanter fra en uafhængig samarbejdspartner vil møde uanmeldt op sammen med kunden og kontrollere kvaliteten af det udførte arbejde, som er formidlet via autobutler.dk«, varsler Christian Legêne.
Det vil give kunden en ekstra sikkerhed for, at det arbejde, der er udført, stemmer overens med det, der blev aftalt, og at arbejdet er udført i henhold til forskrifterne og Autobutlers egen reparationsaftale, som tager afsæt i FDM's ditto.
Mere omfattende Værkstedsbedømmelse
Bedømmelsen af den enkelte værkstedsydelse vil derfor blive mere omfattende og mere fagligt begrundet end i dag. Samtidig er det en styrkelse i forhold til den kvalitetssikring, som allerede opnås med Autobutlers unikke ratingsystem i dag. Ved udgangen af 2012 havde flere end 10.000 danske bilejere afgivet en værkstedsbedømmelse via portalen. Gennemsnitsratingen er 4,5 ud af 5 mulige point.
»Vi er sikre på, at den løbende og uanmeldte stikprøvekontrol vil have en præventiv effekt og bidrage til, at kvaliteten og ikke bare servicen i det udførte arbejde højnes. Vi har mulighed for at foretage gentagne kontroller af det samme værksted, og med fagkyndig rådgivning kan vi afgøre, om værkstedet skal fortsætte på Autobutler eller ej«, siger Christian Legêne.
Overvejer samarbejdspartner
Målet for Autobutler er ikke at gøre sig til herre over, hvad der er godt eller dårligt håndværk, men at sikre en objektiv og fair kvalitetsmåling vurderet og kontrolleret af professionelle fagfolk. Autobutler kørte i 2012 en test baseret på ca. 10 gennemførte kontroller, men i takt med at mængden af opgaver øges og dermed også antallet af værksteder – portalen forventer 75.000 opgaver i 2013 og 1.100 tilknyttede værksteder ved udgangen af året – ser den sig nødsaget til at skærpe kravene for det arbejde, den formidler.
»2013 bliver derfor året, hvor vi indfører løbende kvalitetskontroller. Vi har endnu ikke truffet valg af vores samarbejdspartner, men håber naturligvis, at både branche og aktører på området for kontroller vil tage udfordringen op og bidrage til, at vi kan gøre branchen endnu bedre for dem, vi alle lever af – nemlig bilejerne,« slutter Christian Legêne.