Nøgne kalenderpiger, platte jokes og værkstedshumor er hverdagen på mange bilværksteder - og det får kvinderne til at holde sig væk. Nu anbefaler værkstedsportalen Autobutler branchen til at tage initiativ til at øge andelen af kvinder på værkstederne.
En undersøgelse blandt brugere af værkstedsportalen Autobutler viser, at kvindelige bilejere ofte vælger at få en mandlig bekendt eller et mandligt familiemedlem til at stå for værkstedsbesøget. Det skyldes især, at mange kvinder føler sig talt ned til og samtidig oplever det som diskriminerende, når den mandlige mekaniker fører dem ind på et kontor med nøgne kalenderpiger og en tyk hørm af mandehumor.
»En del af af vores kvindelige kunder melder tilbage, at de mest af alt er irriterede over deres traditionelle værksted, fordi de som kvinder oplever at blive fremmedgjort«, forklarer partner og medstifter af Autobutler Peter Zigler. Samtidig er der få kvindelige mekanikere, hvilket er med til at fastholde en stærk mandehørmskultur på værkstederne.
Portalen opfordrer nu bilbranchens organisationer til at gå sammen om at få ændret kulturen, så man kan tiltrække flere kvinder til branchen.
Brancheorganisationerne gør for lidt
PhD-undersøgelsen "Rigtige Autoboys" fra Københavns Universitet bekræfter billedet af at bilværkstederne især tiltrækker mænd.
»Der er for få kvindelige mekanikere, fordi de bliver skræmt væk. Samtidig overlader mange kvindelige bilejere værkstedsbesøget til deres mand, far, eller en mandlig bekendt. Selv om vi lever i 2016, er det som om, man træder ind i en tidslomme på bilværkstedet med kalenderpiger på væggen og vittigheder som ofte er kvinderelaterede«, siger Peter Zigler, som anklager brancheorganisationerne for at negligere problemet.
»Selv om halvdelen af landets bilejere er kvinder, gør branchens organisationer ikke nok for at tiltrække kvinder. Der er derfor behov for en kulturændring, hvor man gør en fælles indsats for at få flere kvinder ind i faget. Branchen kunne jo passende starte med at smide alle kalenderpigerne ud fra værkstederne.«
Flere kvinder vælger værksted på nettet
For at undgå at skulle forhandle på værkstedet vælger kvinder ofte at ordne værkstedsbesøget via nettet. Hos Autobutler har der det sidste år således været en kraftig vækst i antallet kvindelige kunder - og trenden ser ud til at fortsætte.
»Vi mærker en kraftig interesse blandt kvinder. *Hver tredje besøgende på vores portal er en kvinde*. De bruger primært nettet til at finde værksted, fordi de så slipper for at skulle forhandle direkte med en mekaniker. Samtidig oplever vi også, at kvinder stiller langt flere spørgsmål til prisen og kvaliteten", siger Zigler og peger på, at man via nettet får alting skrevet ned på forhånd, så det bliver sværere for værkstedet skrue ekstra udgifter på prisen.
Autobutlers undersøgelse blandt danske bilejere
Hvad gør du, hvis du skal have lavet noget på din bil?****
Metode
- Survey Monkey analyse blandt bilejere, både brugere og ikke-brugere af autobutler.dk. Maj 2015 – 1096 respondenter, 890 af dem er brugere/har brugt Autobutler
- Cancel reasons, juli – 68790 respondenter
- Fokusgruppe af 4 kvinder, 3 dybdeinterviews af kvinder og 3 dybdeinterviews af mænd