Sidste år fik vi i Danmark en stor omlægning af bilafgifterne, hvilket resulterede i generelt lidt billigere biler – især de lidt større af slagsen. Men vores afgifter er stadig høje i forhold til vores nabolande, og det betyder, at vi mere sjældent udskifter vores bil, og derfor er gennemsnitsalderen for biler i Danmark næsten 9 år.
Den ældre bilpark betyder også, at sikkerheden generelt er lavere, end hvis vi kørte rundt i nyere biler. Det er en del af forklaringen på, at vi har en markant større andel af trafikdrab i Danmark hvert år end fx Norge. Det skriver Thomas Møller Thomsen, Administrerende direktør i FDM i en kommentar på Altinget.dk.
Thomas Møller Thomsen skriver desuden, at en del ekstraudstyr, der gavner sikkerheden, bliver meget dyrt i Danmark pga. afgifter.
Tallene taler for sig selv
Sammenlignet med Norge, er de danske tal for trafikdrab noget dystre: Sidste år havde Danmark 183 trafikdrab, hvilket svarer til 32 trafikdræbte per million indbyggere, mens det tilsvarende tal var 21 for Norge.
Ud over at være et dårligere resultat end Norge, som vi ofte sammenligner os med, hænger det desuden dårligt sammen med en strategi fra Færdselssikkerhedskommissionen fra 2013 om at komme ned på max 120 trafikdræbte om året.
Ingen norske afgifter på sikkerhed
Norge har som Danmark en høj afgift på biler, men her afhænger afgiften af bilens miljø- og sikkerhedsegenskaber. Derfor er det overordnet mere sikre biler, der kører på de norske veje.
FDM foreslår derfor, at man i det mindste fjerner afgiften på sikkerhedsudstyr i Danmark for bedre at sikre, at det kommer i de danske biler.