En BMW kan normalt uden problemer køre et par hundrede tusinde kilometer, førend koblingen skal udskiftes. Men når bilen når en vis alder, og samtidig har kørt mange kilometer, er der stor sandsynlighed for, at koblingen er slidt og skal skiftes.
Lyder din BMW anderledes end den plejer, når der skiftes gear, så kør bilen på værksted og få tjekket om koblingen er slidt.
På Autobutler har vi beregnet en gennemsnitspris for, hvad det koster at få udskiftet et komplet koblingssæt på en BMW. Prisen er beregnet ud fra alle de tilbud på koblingsskift, som værkstederne har afgivet til BMW-ejere.
Gennemsnitsprisen på et koblingsskift til BMW er beregnet til:
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
DKK 1.870 | 23% |
Gør som mere end 600.000 bilejere har gjort før dig. Opret en opgave på Autobutler og få tilsendt tilbud. Hver gang du bruger et værksted, som samarbejder med os, er du sikret FDM’s stikprøvekontrol, 3 års reparationsgaranti og vores særlige prismatch-aftale.
Få udskiftet den slidte kobling
For at kunne starte din BMW, sætte den i gear, og begynde at køre, er det nødvendigt at have en velfungerende kobling.
Det er nemlig koblingen, der fungerer som bindeleddet mellem motoren og gearkassen.
Koblingen består grundlæggende af to dele; en koblingsplade og et drivhjul. Når koblingspedalen ikke er aktiveret, sørger et sæt fjedre for, at trykpladen presses op mod koblingspladen. Når koblingspladen får dette tryk overføres kraften fra motoren til bilens hjul og får dem til at dreje rundt.
Når der trædes på koblingspedalen stopper gearkassen med at give drivkraft til hjulene. Så længe der ikke er forbindelse til gearkassen kan du skifte gear. Det er nemt at forestille sig, hvordan både kobling og gearkassens mekaniske dele udsættes for slid under kørsel. Slitagen opstår især, når der køres i byområder med mange stop og start-aktioner.
Du vil bl.a. kunne opleve, at koblingen er slidt ved, at der forekommer små ryk, når du træder på pedalen. Måske kan du også høre en skurrende lyd, hver gang der skiftes gear.
Sådan vælges det rigtige værksted
De fleste bilejere vælger at køre bilen på værksted, når koblingen skal skiftes.
Har du allerede besluttet dig for, at du også vil køre din BMW på værksted for at få skiftet koblingen, men er du i tvivl om, hvilket værksted du skal vælge, så finder du her på siden bedømmelser fra andre brugere. Læs andre bilejeres anbefalinger og bliv klogere på, hvilket autoværksted, som du vil benytte.
Du kan desuden søge efter værksteder, som ligger tæt på dig, så du ikke skal køre langt for at få bilen på værksted.
Kør bilen på værksted, hvis du oplever disse fejl
Som bilejer er det vigtigt at lytte til bilens signaler, og har du mistanke om, at noget ikke er som det bør være, så er det en god ide at køre bilen på værksted, inden du beskadiger eksempelvis motor eller gearkassen.
Oplever du en af følgende ting kan det være tegn på, der er noget galt med bilens kobling:
- Din BMW har svært ved at komme op i fart, når du træder på speederen og det føles som om, at koblingen ’fedter’.
- Hver gang du træder på koblingspedalen høres der en ubehagelig lyd som om, at gearkassen ’skærer tænder’.
- Det er svært at få bilen sat i gear, og det føles som om, at koblingen laver små hak, som takker på en sav.
- Pludseligt og uden varsel hopper bilen ud af gear, selvom du ikke rører ved koblingen.
- Der drypper olie fra gearkassen.