Styretøjet på en Mercedes-Benz bør altid være 100 pct. i orden, og opstår der fejl, så skal disse repareres med det samme.
Slør eller slitage i styretøjet medfører nemlig, at bilen føles slidt og køreoplevelsen bliver dårlig. Samtidig forringes køresikkerheden.
Styretøjet på din Mercedes er med til at udligne bump eller stød fra vejen. Og både styretøj og hjulophæng sikrer, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejbanen.
For at sikre, at styretøjet fungerer som det skal, og at der hverken er fejl og ratslør, så anbefaler autoværkstederne, at man får foretaget en styretøjsudmåling én gang om året eller for hver 15.000 kørte km.
For mange bilejere vil det være naturligt at få det gjort i forbindelse med et dækskifte fra vinter- til sommerdæk eller omvendt. Når mekanikeren udmåler styretøjet, vil der også blive set efter om afbalanceringen og sporingen af bilens dæk er korrekt.
Uensartet dækslid eller vibrationer og rystelser i rattet, kan skyldes fejl på styretøjet eller på bilens sporing.
Umiddelbart kan være svært at gennemskue præcist, hvor problemet ligger, og hvad det i så fald koster at få fejlen udbedret. Men ved at oprette en opgave på autobutler.dk har du mulighed for at beskrive opgaven, så godt som det kan lade sig gøre. Så modtager du tilbud fra autoværksteder, som er tilknyttet vores værkstedsportal.
Ud fra din beskrivelse af fejlen kan værkstederne komme med deres bud på, hvad som er galt, og hvor meget det koster at få fejlen rettet.
Nedenfor har vi beregnet gennemsnitsprisen på at få foretaget en styretøjsudmåling, en sporing af dæk og en afbalancering - dvs. alle slags styretøjsopgaver.
Prisen nedenfor dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Mercedes-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.134 kr. | 33% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.134 kr. / 33% |
En korrekt sporing øger trafiksikkerheden
Når autoværkstederne anbefaler en årlig kontrol af bilens styretøj, så handler det ikke kun om, hvorvidt dækkene eventuelt slides skævt. Det handler om din og dine medtrafikanters sikkerhed.
Fejl på styretøjet kan bl.a. opstå, hvis man er så uheldig, at man under kørsel kommer til at køre op over en kantsten. Det kan nemlig forårsage, at der bliver rykket på hjulindstillingen, så dækkene begynder at blive slidt uregelmæssigt.
Allerede ved små afvigelser fra en korrekt sporing vil dækkenes levetid blive reduceret med op til 10 pct., og samtidig resulterer slidte dæk både i forringet brændstoføkonomi samt forringet trafiksikkerhed. Det sidste hænger sammen med, at slidte dæk medfører øget bremselængde selv ved lav fart.
Når autoværkstedet udmåler og justerer styretøjet, så sker det ved hjælp af en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj. Her vil mekanikeren kunne se om det er nødvendigt at foretage eksempelvis **en afbalancering af hjulene.
Når styretøjet driller – hvad kan der være galt?
Fejl på styretøjet vil ofte opleves ved at der høres lyde under kørsel eller der forekommer svage rystelser i rattet.
Eventuelle mislyde kan også skyldes et defekt hjulleje. Det kontrollerer man bedst ved at gribe fat med begge hænder i toppen af hjulet og rokke det ind og udad. Giver det sig, er det tegn på et defekt hjulleje eller i hvert fald et hjulleje, som skal efterspændes.
Det kan også være, at der er ratslør i bilen. Man definerer typisk rastslør som det stykke rattet kan drejes uden at hjulene bevæger sig. Årsagen til ratslør kan være, at enten en styrekugle eller en bærekugle er slidt.
Om bilen har ratslør, kan kontrolleres på følgende måde: Tænd motoren og sæt bilen i frigear. Husk at trække håndbremsen. Nu skal man stille sig udenfor bilen med nedrullet vindue og så dreje rattet frem og tilbage. Hold øje med venstre forhjul. Kan rattet drejes frem og tilbage blot nogle få centimeter uden at hjulet bevæger sig, så er det tegn på, at bilen har ratslør.
Opdager du dette har bilen brug for en styretøjsudmåling
Bilens fire hjul skal alle have et godt vejgreb. Har de ikke det, så skyldes det højst sandsynligt fejl på styretøjet. Om der er fejl på styretøjet eller ej kan kontrolleres ved hjælp af en styretøjsudmåling.
Viser målingen at der grund til at få sporet dækkene eller afbalanceret hjulene, så vil mekanikeren sørge for at få justeret alle fire dæk korrekt i forhold til hinanden. Det er nemlig vigtigt, at samtlige hjul er monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.
Spørgsmålet er, hvornår der er behov for at få kontrolleret bilens hjulvinkler og geometri.
Nedenfor får du en række tips til, hvad du skal holde øje med, og hvad der skal få dig til at kontakte dit lokale værksted:
- Bilen trækker til siden – dette er tegn på manglende retningsstabilitet
- Bilen kører ustabilt og kan føles svær at styre
- Rattet ryster
- Rattet føles tungt, når det drejes
- Du opdager ujævn slitage på et eller flere dæk
- Har du påkørt eksempelvis en kantsten, så bør du få tjekket bilen på et værksted