Støddæmperne og hele affjedringssystemet i din bil har til formål at gøre kørslen mere komfortabel, sikker og rolig.
Både bilens støddæmpere og fjedresystem er nemlig medvirkende til, at man under kørsel ikke mærker bump i vejen mere end højst nødvendigt. Samtidig er affjedringssystemet med til at sikre et godt vejgreb, så bilen ligger stabilt på vejen i sving og kurver.
Over tid slides støddæmperne og dermed forringes både komforten og trafiksikkerheden. Derfor anbefales det, at man får kontrolleret støddæmperne for hver 20.000 km. Samtidig skal man forvente, at støddæmperne skal skiftes efter 80.000 km.
For at give dig et overblik over, hvad udskiftningen af støddæmpere koster til en Mercedes, har vi nedenfor beregnet en gennemsnitspris.
Prisen nedenfor dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Mercedes-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.394 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.394 kr. / 25% |
Opret en sag på Autobutler og få tilbud på udskiftning af bilens støddæmpere. Samtlige tilbud fremsendes på skrift, så du nemt kan sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
Sådan kontrolleres det om affjedringen er i orden
Normalt kontrolleres affjedringssystemet, når bilen er til service. Men der sagtens opstå slitage eller fejl på støddæmperne mellem to værkstedsbesøg. Derfor er der nogle ting, man som bilejer sagtens selv kan holde øje med.
Oplever du et af nedenstående symptomer, er det sandsynligvis tid til at få bilen kørt på værksted.
- Når du kigger på bilen udefra, ser det ud til at den er skæv eller hænger lidt i et af hjørnerne.
- Bilens forende eller bagende hopper op og ned, når der køres over bump eller ved opbremsning.
- Støddæmperne lækker olie. Det opdages bedst ved at lyse med en lygte ind bag hjulet.
- Der høres høje rasle eller bankelyde fra undervognen, når bilen kører over bump eller ujævnheder.
- Dækkene slides uens.
Er du i tvivl om, hvorvidt der er noget galt med bilens støddæmpere eller ej, så kan du altid lave ’tryktesten’. Stil dig ved et af bilens hjørner og tryk hårdt ned på bilen. Når du slipper må bilen ikke stå at hoppe, for så er det tegn på, at affjedringen er slidt.
Læs mere i vores blogpost om defekte støddæmpere
Skift fjedre og støddæmpere parvis
Som sagt så er bilens fjedre og støddæmpere noget som værkstedet tjekker regelmæssigt. Men det er også et vigtigt punkt, når bilen skal til det 2-årige periodiske syn.
Hvis ikke affjedringssystemet er i orden vil du blive bedt om at få de defekte dele skiftet. Uanset om det kun er fjederen eller støddæmperen i den ene side som er defekt, så anbefales det altid at skifte dem parvis. Altså i begge sider, men ikke nødvendigvis både for og bagende.
Dels vil fjederen/støddæmperen i modsatte side formentligt også snart stå foran en udskiftning og dels vil du kunne opleve, at bilen kører skævt, hvis der kun er skiftet i den ene side.
Sådan skåner du bilens affjedringssystem
Hver gang bilen kører over et bump på vejen belastes fjedersystemet.
Med tiden vil selve fjederen miste sin kraft og dermed ikke længere beskytte støddæmperen, som det er tiltænkt. For at undgå dette, og forlænge livet for både fjeder og støddæmper, anbefales det, at man så vidt det er muligt undgår at køre hen over store huller i vejen.
En anden måde at undgå unødigt slid på affjedringssystemet er ved at undlade at køre alt for aggressivt rundt i kurver og i øvrigt nedsætte farten, når du svinger. For jo højere fart du svinger med, jo mere belastes bl.a. støddæmperne.