Generelt kan man som bilejer komme ud for alle former for motorreparationer. Det kan både være en slidt tandrem eller en defekt toppakning. Man kan også opleve, at bilens knastaksel og ventiler skal efterjusteres eller at motorens EGR-ventil står til en udskiftning.
Når problemet opstår og din Ford skal på værksted, så melder spørgsmålet sig hurtigt. Hvad kommer værkstedregningen til at lyde på?
Derfor kan det være rart at have en ide om, hvad de forskellige typer af motorreparationer til en Ford typisk koster.
Nedenfor har Autobutler udregnet gennemsnitprisen på en lang række motorreparationer til din Ford. Så kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvad du kan forvente rent prismæssigt, når bilen skal på værksted.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
2.588 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
2.588 kr. / 22% |
Priserne blev udregnet på følgende måde: Prisen på motor-reparationer til Ford er beregnet som en gennemsnitspris af alle de tilbud, som autoværkstederne på Autobutler har sendt til Ford-ejere.
Prisen indenfor hver enkelt kategori omfatter alle Ford-modeller og årgange. Derfor skal du også være opmærksom på, at den viste pris kan variere i forhold til de priser, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.
Sådan undgås dyre reparationer af motoren
Hvis motoren er bilens hjerte, så er der god grund til at passe godt på den. Det gælder alle bilmærker og dermed også din Ford.
Springes der et service over, eller overhører man mislyde eller andre faretruende signaler fra motorrummet kan der hurtigt opstå alvorlige skader på motoren, som i sidste ende kan betyde en dyr værkstedsregning.
Overholdes alle serviceeftersyn, og er man opmærksom på faresignaler fra motoren, så kan man som oftest undgå de meget dyre motorreparationer der følger med, når motoren misligholdes.
En af de vigtigste ting at holde øje med, er om motoren har den rigtige mængde motorolie påfyldt. Samtidig skal man huske på at få skiftet både motorolie samt oliefilter indenfor de anbefalede kilometer intervaller.
Hvornår skal man tjekke motorolien og EGR-ventilen?
For at undgå den værste slitage på motoren anbefales det, at motorolien på en Ford skiftes for hver 15.000 km. Motorolien mister nemlig over tid smøreegenskaberne, og samtidig bliver olien fyldt med skidt og metalrester.
Olieskift og skift af oliefilter, er en del af bilens almindelige serviceeftersyn. Så følger man de intervalsatte serviceeftersyn, og holdes der i øvrigt øje med anvisningerne i servicemanualen, skulle man være på den sikre side.
Kører du rundt i en Ford med dieselmotor kan denne være udstyret med en særlig EGR ventil.
EGR står for Exhaust Gas Recirculation. Som navnet antyder sørger EGR-ventilen for at genanvende udstødningsgasserne fra dieselmotoren. Den beskidte udstødningsgas sendes tilbage gennem indsugningen, så gassen kan forbrændes på ny.
Er EGR-ventilen defekt vil du formentligt kunne opleve, at motorens advarselslampe lyser i instrumentbrættet.
Samtidig kan følgende symptomer være tegn på en defekt EGR ventil:
- Effekttab – din Ford kører trægt og er tung i optrækket
- Du oplever, at motoren har en ujævn tomgang
- Der kommer sort røg fra udstødningen
Oplever du et eller flere af ovenstående punkter skal det få dig til at reagere og køre bilen på værksted.
Værkstedet vil muligvis anbefale en ventilrens, som er med til at forlænge ventilens levetid. Men problemerne vil komme tilbage, og er ventilen helt tilsodet, bør du nok overveje at få den udskiftet.
Regningen for at få udskiftet EGR-ventilen kan godt løbe op. Derfor foreslår vi, at du via Autobutler indhenter tilbud, så du hurtigt kan få et overblik over prisen på arbejdet.