Hvem har ikke oplevet, bilen pludselig kører dårligt, motoren lyder underligt eller blinkende advarselslamper fortæller, at der er fejl et eller andet sted på bilen.
Hvis der opstår fejl på en eller flere af bilens komponenter, eksempelvis bilens tændingssystem, så bliver det registreret via bilens computersystem. Computersystemet i din Škoda indsamler således en masse data om motorens sundhedstilstand. Det kan være, at der er for lidt væske i servostyringens hydrauliksystem, at der er en løs ledning til advarsel i bremsesystemet, at motorskjoldet er blevet løst eller beskadiget eller at sensoren til olietemperaturen er defekt.
Når bilen er på værksted vil mekanikeren være i stand til at foretage en diagnosticering og en fejlsøgning af bilens elektroniske udstyr.
Hvad værkstederne tager for en diagnosticering eller en fejlsøgning/udlæsning af fejlkoder har vi beregnet nedenfor. Prisen er en gennemsnitspris baseret på alle de tilbud, som værkstederne, tilknyttet Autobutler, har afgivet til Škoda-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.077 kr. | 82% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.077 kr. / 82% |
På Autobutler kan du læse andre bilejeres bedømmelser af værkstederne. På den måde kan du danne dig et hurtigt overblik og lettere beslutte, hvilket værksted, som du har mest tillid til skal udføre opgaven med udlæsning af fejlkoder på din Škoda.
Find fejlen: Škodas elektronik
Ved en fejlsøgning eller en udlæsning af fejlkoder tjekkes alle eventuelle fejlkoder.
Som regel er det let at finde fejlen. Men indimellem kan fejlsøgningen være mere kompliceret, og hvis ikke værkstedsteknikeren har adgang til det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj risikerer man, at der foretages en fejldiagnose.
Bruges et af de værksteder, der er tilknyttet Autobutler er man sikker på, at værkstedet benytter det nyeste udstyr og derfor heller ikke skifter unødigt mange komponenter.
Ved at bruge tilbudsfunktionen på Autobutler, får du altid et fast pristilbud på, hvad værkstedet vurderer, at det koster at udbedre fejlen. De skriftlige tilbud du modtager angiver en estimeret pris baseret på din egen beskrivelse af fejlen.
Viser det sig, at fejlen er en anden, eller at der dukker flere fejl op i løbet af fejlsøgningsprocessen, vil værkstedet altid kontakte dig, inden mekanikeren går i gang med at udbedre fejlene.
Fremgangsmåden sikrer, at det arbejde som udføres på din Škoda altid ligger indenfor de aftalte rammer.
Overse ikke de lysende advarselslamper
I moderne biler findes der i dag et væld af elektronisk udstyr, som sikrer stabilitet, sikkerhed og komfort.
Opstår der fejl på motoren, bremsesystemet, bilens airbags eller kølersystem, vil en advarselslampe lyse i instrumentbrættet og gøre opmærksom på, at noget er galt.
Advarselslamperne kan både lyse rødt eller gult. En gul advarselslampe er tegn på, at der er en fejl på bilen. Det er en fejl, som skal undersøges, men som regel er der ikke tale om nogen alvorlig fejl.
Det er dog vigtigt, at man aldrig ignorerer en lysende advarselslampe gennem længere tid og blot fortsætter med at køre, som om intet var sket. Enhver fejl på bilen bør kontrolleres ved en fejlsøgning. Og det gælder også selvom advarselslampen ’kun’ lyser gult.
Registrerer man en advarselslampe, der lyser rødt, så skal det tages langt mere alvorligt. Ved en rød advarselslampe bør man slet ikke starte bilen, men i stedet tjekke i bilens instruktionsbog, hvad fejlen består i.
Herefter bør man som regel tilkalde vejhjælp, så bilen kan blive kørt hen til det nærmeste autoværksted.
På værkstedet kan mekanikeren med det rigtige diagnosticeringsværktøj udlæse fejlkoder og diagnosticere problemet.
Oplever du lysende advarselslamper i instrumentbrættet på din Škoda, så indhent tilbud via Autobutler og få foretaget en diagnosticering af bilens fejlkoder.