Bilens motor skal passes og plejes efter alle kunstens regler, for ellers risikerer man at der opstår alvorlige fejl, som i sidste ende kan betyde en dyr værkstedsregning.
Der er en række ting, som man selv kan holde øje med (se guide om motorens 3 vigtigste væsker nedenfor), men skal bilen på værksted for at få foretaget en reparation af motoren, så kan det være rart på forhånd at vide, i hvilket prisleje regningen kommer til at ligge.
Derfor har vi hjulpet med at udregne gennemsnitprisen på en række forskellige motorreparationer til din Škoda.
De mest almindelige motorreparationer som udskiftning af tandrem, reparation af utæt toppakning og udskiftning af defekt køler er medtaget i oversigten nedenfor.
Sådan fandt vi frem til priserne: Prisen på motorreparationer til din Škoda er beregnet ud fra alle de tilbud, som Škoda-ejere tidligere har modtaget fra værksteder, som samarbejder med Autobutler.
Prisen indenfor de forskellige kategorier dækker over alle modeller og årgange, og derfor kan den viste pris godt variere i forhold til den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.665 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.665 kr. / 22% |
Få skiftet motorolien i tide
Det er vigtigt, at du som bilejer holder øje med motoren. Opstår der mislyde, unormale lugte eller røg fra motorrummet, så bør man straks kontakte sit lokale autoværksted.
Efterhånden som motoren i din Škoda kører flere og flere kilometer opstår der gradvis mere og mere slitage, og gennem motorens levetid kan der opstå mange fejl.
En af de vigtigste ting at holde øje med på bilen er, hvornår det er tid til at få skiftet motorolie og oliefilter. For at undgå al for meget slitage på motoren skal du regne med, at motorolien skal skiftes for hver 15.000 km. Efter så mange kørte kilometer har olien nemlig mistet sine smøreegenskaber, og samtidig vil olien være fyldt med skidt og metalrester, som slider på motoren, hvis ikke olien udskiftes.
Olieskift og skift af oliefilter indgår som en del af bilens almindelige serviceeftersyn, så hvis du følger anvisningerne i servicemanualen, er du på den sikre side. Nedenfor får du desuden en guide til tre væsker i motorrummet, som det er værd at holde øje med.
Guide til motorrummets vigtigste væsker
1. Motorolien
Som allerede nævnt, så er det vigtigt at holde øje med motorolien på din bil. Bliver oliestanden for lav, så bliver motorens vitale dele ikke smurt som de skal, og der opstår der unødig slitage. Og er der al for lidt olie på motoren, så risikerer du ligefrem at den brænder sammen. Tjek derfor med jævne mellemrum motorens oliestand.
2. Kølervæske
Undgå overophedning af motoren. Tjek kølervæsken og påfyld ekstra kølervæske, hvis kølervæskestanden er under minimumsstregen. Før du tjekker kølervæskestanden, bør du lade bilen stå og køle lidt af.
3. Bremsevæske
At have den korrekte mængde bremsevæske på bilen har stor betydning. For lidt bremsevæske kan nemlig nedsætte bilens bremseevne. Opdager du, at der er for lidt bremsevæske på bilen, så kan det skyldes en utæthed i bremsesystemet. Derfor tilrådes det, at man altid kører bilen på værksted og får tjekket bremsesystemet, hvis bremsevæsken er for lav.
Hold øje med bilens tandrem
Udover olieskift findes der en række andre punkter på din bil, som du regelmæssigt bør tjekke.
En af disse er motorens tandrem. Tandremmen styrer en af motorens vigtigste funktioner, nemlig samspillet mellem stempler og ventiler. Springer tandremmen kan det forårsage store skader på motoren. Undgå dette ved selv at tjekke tandremmens stand. Se efter om gummiet sprækker eller er flosset i kanten.
Samtidig er det ikke godt, hvis der under kørsel kommer en hylende lyd fra motorrummet. Det kan nemlig også være tegn på, at tandremmen er slidt.
Det kan som oftest være vanskeligt at afgøre, hvad der er i vejen, hvis bilens motor opfører sig anderledes end normalt. Derfor anbefales det, at du kører bilen på værksted, hvis du oplever mistænkelige lyde eller uregelmæssigheder under kørsel.