Dieselpartikelfilteret ligner lidt en lydpotte til udstødningen. Men hvor lydpotten som regel sidder næsten i enden af udstødningsrøret, sidder dieselpartikelfilteret tæt på motoren.
Varmen fra motoren hjælper DPF til at blive hurtigere varm og efterfølgende brænde sodpartiklerne af meget hurtigere.
Hvis DPF advarselslampen begynder at lyse, bør du først prøve at bruge et rensemiddel til dieselpartikelfilteret - det vil være meget billigere end at skifte det.
Hvis det ikke virker, er det næste skridt at bytte dieselpartikelfilteret med et nyt. Du kan købe et nyt og selv gøre det for at spare nogle penge på reparationen.
Få tilbud på udskiftning af DPF
Her får du en grundig gennemgang til udskiftning af dieselpartikelfilteret:
1. Klods bilen op
Parker på en plan flad overflade og hæv bilen, enten ved at klodse den op på noget stabilt, eller hvis du har adgang til en lift, er det selvfølgelig nemmere og bedre.
Du bliver nødt til at have adgang til midten af bilen nedenunder for at kunne skifte DFP, og du skal være der et godt stykke tid, så sørg for, at bilen er hævet nok og står stabilt.
2. Find dieselpartikelfilteret
En DPF varierer i størrelse, farve og form, men vil som regel være en forstørret del af udstødningen, en tube rimelig tæt på motoren under bilen.
Hvis du ikke kan finde dieselpartikelfilteret, kan du kigge i servicehåndbogen til din bil og finde ud af, hvor det sidder på din model.
3. Fjern bolte og skruer
Studer dieselpartikelfilteret et øjeblik og bliv fortrolig med hvordan det sidder nu. Hvis der er noget specielt bør du tage noter, så du kan huske hvordan det nye skal placeres. Tag evt. nogle billeder, så du ikke bliver i tvivl.
Fjern alle skruer og bolte der holder dieselpartikelfilteret på plads. Læg dem i en lille skål eller beholde, så de ikke forsvinder, for du skal bruge dem igen senere.
Du bør kunne fjerne hele filteret på en gang, uden at skulle skille det ad. Det nye filter er også alt inklusiv (samlinger, filter og varmeskjold).
4. Monter det nye filter
Brug et øjeblik på at kigge på billederne du tog inden du fjernede det gamle filter. Monter nu det nye filter på samme måde.
Du skulle nu gerne kunne spænde skruer og bolte igen, på samme måde som de sad på det gamle filter.
5. Kontroller at det er sikkert og tæt
Føl efter med fingrene. om alt er spændt ordentligt fast. Selv en lidt løs samling vil give store problemer som for lidt tryk og udslip af giftige udstødningsgasser.
6. Sæt bilen ned igen
Fjern alt hvad der er under bilen af reservedele og værktøj. Sænk bilen ned, så du kan køre med bilen igen.
7. Kontroller dit arbejde
Kør en tur på 15 minutter i bilen, helst på en lukket vej, hvor du kan få lidt fart på, indtil DPF-lampen holder op med at lyse.
Hvis der er andre lamper, der begynder at lyse, kan det være, du har kommet til at pille ved noget, du ikke skulle. Hold ind til siden med det samme, og find ud af hvad der er galt.
Hvis det hele fungerer som ønsket, har du fuldført udskiftningen perfekt.
8. Vedligeholdelse
Husk at bruge DPF-rens regelmæssigt, så du sørger for, at den holder længst muligt.
Hvis du synes, det lyder for besværligt, eller ikke er så fiks på fingrene, så kan du også bare få tilbud fra værksteder nær dig.
Få tilbud på udskiftning af partikelfilteret
Alt om udstødningsrør og katalysator
- Udskiftning af udstødning
- Sådan beskytter du udstødningen mod at ruste
- Sådan fejlfinder du udstødningen
- Sådan fjerner du rust fra udstødningsrøret
- Sådan reparere du et hul i udstødningen