De fleste bilejere vælger selv at stå for at få bilen igennem synet hvert andet år - men der er alt for store prisforskelle på den relativt simple opgave, mener landets største værkstedsportal Autobutler.
Der er alt for store forskelle på hvad det koster at få et bilsyn, også kendt som periodisk syn, i forskellige synshaller. Det viser en undersøgelse fra værkstedsportalen Autobutler. De dyreste synshaller tager helt op til 650,- kroner for et 20-minutters syn, der andre steder kan fås for under 300,- kroner.
Billigst i storbyerne, dyrest på landet
Hvis bilen skal synes kan det betale sig at køre til København - her er gennemsnitsprisen 352. I Vest- og Midtjylland koster det derimod 406,- kroner i gennemsnit. Den absolut dyreste synshal finder man dog på Samsø, hvor de uheldige øboere må diske op med 650,- kroner for synet.
"Det giver ikke mening at prisen for den samme opgave svinger så meget. Det er udtryk for, at der er steder i Danmark, hvor der mangler konkurrence. Opgaven er jo ens, og tager ikke over 20 minutter for en erfaren synsmand", forklarer Peter Zigler, stifter og partner i Autobutler.
Få bilen synet via bilværkstedet
Han opfordrer til at man i stedet for indhenter tilbud på bilsynet fra en værkstedsportal som Autobutler og lader værkstedet om at sørge for at få bilen synet. Selv om mekanikerne ikke selv må syne bilerne - så vil bilejerne i praksis opnå store besparelser, hvis mekanikeren står for det praktiske med at få bilen afleveret og hentet i synshallen. Mekanikeren kender priserne, og samtidig får bilejeren mulighed for at få ordnet de ting, der skal ordnes ved bilen uden først at skulle ud og lede efter et nyt værksted.
De typiske fejl på bilerne
Hver fjerde bilsyn ender med en eller anden form for anmærkning, der kræver et værkstedsbesøg - men heldigvis er fejlene ofte af en karakter, som man nemt kan få ordnet. Det er især lygter, dæk og småting som vinduesviskere, der fejler.
FAKTA om periodisk syn
- Personbiler skal synes fire år efter, at den første gang blev indregistreret og hernæst hvert andet år.
- Man får indkaldelsen automatisk via e-boks 8 uger før køretøjet skal være synet og godkendt.
- Det koster 2.000,- kroner, hvis man ikke får synet bilen inden for synsfristen.
- Synshallen kontrollerer, om køretøjet er i "god stand" og undersøger det for fejl, der kan påvirke miljø og sikkerhed;
- Styreapparat
- Bremser
- Dæk
- Lygter
- Signalapparat
- Reflekser
- Bærende dele, som fx. hjulophæng og støddæmpere
- Røg- kulilte- og støjudledning
Baggrund
Fordelen ved at bruge en portal som Autobutler frem for selv at køre bilen til syn er først og fremmest, at man slipper for besværret. Men samtidig får bilejerne mulighed for en besparelse på selve værkstedsregningen, fordi værksteder med ledig kapacitet får opgaver, når der er ledige tider på værkstedet.
Det koster det at få bilen synet (tal fra bilsynspriser.dk):
Gennemsnit | 396 kr. |
---|---|
Median | 399 kr. |
Max | 650 kr. |
Min | 249 kr. |
Top 50 | 480 kr. |
Bund 50 | 299 kr. |
Postnummer | Gennemsnit | |
---|---|---|
9000-9999 | Nordjylland | 425 kr. |
8000-8999 | Østjylland | 410 kr. |
6000-6870 | Syd- og Sønderjylland | 410 kr. |
6880-7999 | Vest- og Midtjylland | 406 kr. |
5000-5999 | Fyn og Øerne | 387 kr. |
3000-3699 | Nordsjælland | 383 kr. |
4000-4999 | Øvrige Sjælland og Øerne | 379 kr. |
1000-2999 | København | 352 kr. |
- | Danmark | 396 kr. |
De 10 typiske fejl ved det periodiske syn
Der er ikke offentligt tilgængelige tal for de danske bilsyn - men data fra over 100.000 britiske synsrapporter i 2013-2014 viser hvilke fejl, der typisk findes, når britiske biler kommer til syn.
Procent | Fejl |
---|---|
17 pct. | Lygter |
14 pct. | Dæk (mønsterdybde) |
14 pct. | Nummerpladelys |
12 pct. | Vinduesviskere |
11 pct. | Bremselys |
10 pct. | Forkert hældning på forlygterne |
8 pct. | Dæk (nedslidte) |
8 pct. | Støddæmpere |
7 pct. | Parkeringsbremse |
7 pct. | Udstødning |
Kilde: Honest John
Gode råd
Er du bange for, at din bil dumper i synshallen - så er der en række ting, du selv kan tjekke - og som øger dine chancer for at få bilen igennem det obligatoriske periodiske syn. Faktisk så kan du med få minutters arbejde selv finde de 10 mest almindelige fejl og få dem lavet på et værksted, inden bilen skal synes.
De 10 typiske fejl ved synet som du selv kan tjekke:
Lygter (17 pct. fejl)
Du kan selv undersøge din bils lygter. Gå rundt om bilen og tjek alle lysfunktioner (blinklys, nærlys, tågelys mm)Dæk - mønsterdybde (14 pct. fejl)
Der skal være et dækmønster på mindst 1,6 mm. Mål det med en lineal (eller læg en 20-krone i mønsteret - hvis teksten 'Margrethe II - Danmarks Dronning' er dækket, er der tilstrækkeligt mønster i dækket)Nummerpladelys (15 pct. fejl)
Er der lys i nummerpladen - kan nummerpladen læses mindst 20 meter bag bilen.Vinduesviskere (12 pct. fejl)
Viskerne skal kunne viske bilens vindue fri for vand. Er du i tvivl, så tag fat i vinduesviskerne, vend bladet ud mod dig selv og mærk efter på gummilisten, om den er slidt. Hvis du ikke har skiftet gummilisten i længere tid, kan det betale sig at skifte den ud - du vil næsten altid mærke en forbedring i bilens evne til at holde vinduet fri for vand.Bremselys (11 pct. fejl)
Stoplyset kan du evt. se ved at holde tæt på en mur, medens du bremser (skal lyse kraftigt i begge sider) - det bedste er dog at være to om at tjekke bremselyset.-
Forkert hældning på forlygterne (10 pct. fejl)
- Tænd nærlyset.
- Stil dig foran den ene lygte, sæt en finger lige ved lysgrænsen på dit ben.
- Gå en meter baglæns.
- Lysgrænsen skal herefter være faldet 1 cm.
- Du skal også tjekke at lygterne lyser asymmetrisk (mest til højre).
Dæk - nedslidte (8 pct. fejl)
Dæk har ikke en forudsigelig holdbarhed. Det afhænger blandet andet af vejr, biltype, og brug. Du kan selv se, om der er sprækker eller revner i dine dæk eller om slitagen er ujævn. Hvis dækkene er ældre end 10 år, bør du skifte dem, selv om de ikke ser slidte ud. Husk også at tjekke reservedækket.-
Støddæmpere (8 pct. fejl)
Bilen har støddæmpere ved hvert hjul. Bliver en støddæmper slidt, vil hjulet vil hoppe og derved miste vejkontakten. Sådan kontrollerer du selv støddæmperne:- Tryk kraftigt ned på for/bagskærm.
- Bilen skal straks gå op igen og straks falde til ro.
- Husk at gøre dette ved alle fire hjul.
Parkeringsbremse (7 pct. fejl)
Skal være mekanisk samt virke på mindst to hjul. Du kan tjekke den ved at holde bilen bremset på en stejl bakke.Udstødning (7 pct. fejl)
Kommer der blå røg? Så er der noget galt - og du skal have en mekaniker til at undersøge bilen.