Danmarks største brancheorganisation for autoreparatører, CAD, har netop modtaget påbud fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at ophøre med at opfordre sine medlemmer til ulovlig boykot af online værkstedsportal.
Siden 2012 har der verseret en sag i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter, at værkstedsportalen Autobutler blandt andet indklagede Centralforeningen for Autoreparatører i Danmark, CAD, for at forhindre Autobutlers forretningsudøvelse ved ulovligt at opfordre sine medlemmer til at boykotte virksomheden. Der er netop faldet en afgørelse i sagen.
»Det er en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, når en stor brancheorganisation som CAD opfordrer til at boykotte Autobutler. Portalen bidrager til at øge konkurrencen blandt autoværksteder i Danmark, fordi den skaber gennemsigtighed, og medvirker til at øge prispresset på værkstederne til gavn for dem, der skal have repareret deres bil«, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, og fortsætter:
»Konkurrencerådets afgørelse kommer både forbrugerne og de mest effektive autoværksteder til gode. Ved at bruge portalen får de effektive værksteder bedre mulighed for at hverve nye kunder, og forbrugerne vil spare penge på deres værkstedsregning.«
Værkstedsportalens ejere modtager afgørelsen med tilfredshed, men understreger, at de helt store vindere i denne sag ikke er Autobutler selv men de danske bilejere og værksteder.
»Det er selvfølgelig glædeligt, at vi nu har fået Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ord for, at det arbejde vi laver, er til glæde og gavn for både værksteder og bilejere, og vi er helt på linje med styrelsen omkring den gennemsigtighed, en onlineportal som vores skaber. Da vi gik ind i den her branche, var det med en tro på, at internettet – også på autoreparationsområdet – er fremtiden. Forbrugerne i dag ønsker, at det skal være nemt, hurtigt og gennemskueligt at købe et produkt eller en serviceydelse, og det er, hvad vi kan tilbyde«, siger partner og medstifter af Autobutler, Peter Michael Oxholm Zigler.
Fakta om værkstedsportalen Autobutler
Siden 2010 har onlineportalen Autobutler formidlet 140.000 værkstedsopgaver mellem bilejere og autoreparatører i Danmark. Siden starten har virksomheden modtaget mere end 3500 anmeldelser fra tilfredse, danske bilejere, der har givet Autobutler en bedømmelse på 9,3 ud af 10 på Trustpilot. Portalen er også til stede i Sverige, Tyskland og England.