Autobutler er på kun et år blevet den hurtigst voksende tyske værkstedsportal og opruster nu med mange flere værksteder. De fleste store tyske værkstedskæder har lavet aftale med os på det tyske marked. Alene i sidste kvartal af 2014 fik Autobutler i Tyskland 1.500 nye værksteder.
Krigen om markedet for digitale værkstedskunder er benhård på Europas største bilmarked Tyskland. Derfor er stoltheden til at føle på, når vi er lykkedes med at få de største værkstedskæder med på Autobutler. Det har, alene i de sidste tre måneder, givet 1.500 nye værksteder, som byder på opgaver fra tyske bilkunder.
Samarbejde med eBay gav pote
Autobutlers indtog i Tyskland er gået så godt, at administrerende direktør og medstifter Christian Legêne nu tilbringer største delen af sin tid på vores kontor i Berlin.
»Danmark har vi længe haft en dominerende position og med udenlandske investorer i ryggen, har vi nu også indhentet de fleste konkurrenter i Tyskland. Efter at vi i efteråret lavede en samarbejdsaftale med tyske eBay, er det nu lykkedes os at få alle de største kædeværksteder med,« forklarer Christian Legêne.
Aftalen med eBay kom i stand i efteråret 2014 og leder alle eBay-klienter, som søger efter værkstedstilbud direkte videre til vores tilmeldte værksteder. Dermed fik vi adgang til eBays 11 millioner brugere med ét slag og blev cementeret som en seriøs medspiller på det tyske marked. Det er en medvirkende forklaring på, hvorfor Autobutler i Tyskland er ved at vokse sig større end sit danske moderselskab.
Tyskland overhaler Danmark i 2015
Værkstedsbranchen i Europa har lange og konservative traditioner, men med Autobutlers udbredelse i Europa tyder det på, at branchen i disse år for alvor begynder at blive mere digital og benytte sig af de nye muligheder for at nå bilejerne.
Siden Autobutler åbnede for tyske kunder i begyndelsen af 2014, er det gået stærkt, og vores mere end 20 kollegaer i Tyskland håndterer de mange kunder og værksteder. De sidste fire måneder har der været 20.000 forespørgsler fra bilejerne, og forventningen er, at Tyskland bliver den største del af Autobutlers forretning og overhaler Danmark i 2015 med over 100.000 konkrete forespørgsler på værkstedsopgaver.
»Det tyske marked er anderledes end Danmark, fordi bilerne dels er nyere, dels er bilejerne parate til at køre længere for at få et godt kvalitetsværksted. Og så er markedet Europas største, hvilket giver en masse muligheder for en vækstvirksomhed som vores,« forklarer Christian Legêne, og fortsætter:
»Samtidig har aktørerne forsømt de nye digitale medier – hvilket har åbnet en dør for Autobutler. Det viser, at den danske tilgang med åbne priser, brugerbedømmelser og høje kvalitetskrav til værksteder kan blive den næste eksportsucces.«