Det er umuligt at undgå regnvejr, når du kører regelmæssigt i Danmark, et af de vådeste lande i Europa (synes vi i hvert fald selv).
Det kan have nogle kedelige effekter på din bil, hvis den ikke beskyttes godt nok. Specielt oktober og april er måneder, der er kendt for ret heftige regnskyl, og selv om sommeren kan det pludselig stå ned i stænger, på en ellers herlig sommerdag.
Antallet af biler, der går uventet i stykker, er størst i regnvejrsperioder. Her påvirkes bilen unødigt af de ekstra vandmængder, og selvom alle dele er forsøgt beskyttet bedst muligt, kan den øgede mængde damp i ekstreme regnvejr alligevel være årsag til, at elektriske dele bliver overmættet med fugt og får det følsomme elektroniske system til at fejle.
Du får her nogle tips til, hvad du kan gøre for at beskytte din bil bedst muligt, inden du sender den på tur ud i heftigt vejr, eller lader den stå udenfor:
Parker indenfor
Hvis du har en garage eller blot et overdækket sted, du kan parkere, så gør det. På den måde kan du holde bilen uden for både regn og sol. Hvis du kun kan finde en plads med delvist overdække, f.eks. under et træ, kan det være en fordel. Men du bør være opmærksom på, hvilket type træ det er, for nogle fælder mere end andre, og nogle har rigtig klistrede pollen, der kræver mere end en almindelig bilvask efterfølgende, og så er det ikke længere en fordel.
Giv bilen en omgang voks
Det kan umiddelbart virke praktisk, at et kraftigt regnvejr får vasket bilen ren. Men det kan have nogle konsekvenser, som du måske ikke lige umiddelbart tænker over.
Når du kører på vejene, kan du ikke undgå, at du på et tidspunkt kommer til at køre mere eller mindre bag en lastbil med et læs grus eller sand, der ikke er overdækket efter forskrifterne. Det betyder, at der kommer en ofte usynlig støvsky efter lastbilen, med små partikler, der kan skade lakken på din bil. Hvis du oplever deciderede stenslag, er du næsten sikker på, at der går hul i lakkens overflade.
Ved kraftige regnskyl er bilens overflade udsat for væsentlige vandmængder, der vasker snavset væk, men samtidig også kan få adgang til eventuelle lakskader, så bilen begynder at ruste. Det kan du forebygge ved at give bilen en voksbehandling, når du alligevel har den i vaskehal en gang imellem.
Brug et overtræk til bilen
Hvis du ikke har mulighed for at parkere et sted, hvor der er overdækket, kan du købe et overtræk til bilen. På den måde kan du beskytte bilen mod den faldende regn, samtidig med at fugtigheden kan komme væk, hvilket er fordelen ved et overtræk, der er designet til det, i stedet for blot at bruge plastik.
Et overtræk kan give den bedste beskyttelse for din bil, selvom det virker lidt omstændeligt at skulle putte det på og tage det af igen, når du skal køre.
Kør ikke unødigt i ekstremt regnvejr
Normalt er det en befrielse at tage bilen, når det regner, og det må da også være en af de vigtigste årsager til at droppe cyklen en dag. Men hvis det er ekstremt regnvejr, bør du overveje, om det vil være bedre at vente med at køre.
Når regnen er kraftigst, sprøjter den op fra vejen og vasker undervognen, med risiko for at steder, der normalt ikke får vand, begynder at ruste, hvis de ikke er beskyttet ordentligt. Samtidig får du mere vand i motoren end normalt, hvilket heller ikke er særligt godt for bilen.
Planlæg din tur
Hvis du ved, at den rute du normalt tager, er berygtet for at stå under vand ved kraftige regnskyl, skal du på forhånd vælge en alternativ rute og vente, til det ikke regner så meget mere.
Hvis du kører gennem en dyb vandpyt, kan du allerede ved 10-15 cm vand risikere at vandet rammer vitale dele af bilen. Hvis motoren får vand, risikerer du at det kommer i olien, og dermed bliver motoren ikke smurt ordentlig, men slides unødigt, samtidig med den øgede modstand giver dårlig brændstoføkonomi og udvikler mere varme end en velsmurt motor.
Hvis du ved et uheld er røget igennem en dyb vandpyt, bør du straks kontrollere bremserne, der er mest udsatte, ved at bremse et par gange for at se, om de virker.
Hvis du er usikker på, om der er kommet vand i motoren, bør du få et værksted til at kigge på bilen. De har udstyret til at redde bilen, hvis det er gået helt galt.