Hvis der opstår fejl på moderne biler, så bliver det i dag registreret af en masse små sensorer, der er koblet sammen med bilens computersystem. I tilfælde af fejl vil en advarselslampe lyse i bilens instrumentbræt.
Fejl kan både opstå på bilens mekaniske og elektroniske dele. Det kan være alt lige fra manglende væske i servostyringens hydrauliksystem, en utæt toppakning eller fejl på bilens bremsesystem.
Når der opstår fejl, vil det være påkrævet, at bilen køres på værksted. Her vil mekanikeren foretage en diagnosticering eller en fejlsøgning/udlæsning af fejlkoder.
Hvad prisen er for sådan en ydelse kan godt variere. Nedenfor har vi beregnet en gennemsnitspris baseret på alle de tilbud, som autobutler.dk's samarbejdspartnere har afgivet til Seat-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
924 kr. | 75% | |
Spar i gennemsnit* | ||
924 kr. / 75% |
Tusindvis af brugere på autobutler.dk har bedømt de værksteder, som de har brugt. Ved at klikke på ’Bedømmelser’ øverst på siden kan du læse anmeldelser af værksteder tæt på, hvor du bor. Læs bedømmelserne og bliv klædt godt på til at foretage dit næste værkstedsvalg.
Hvordan udlæser mekanikeren fejlkoder?
Computersystemet i din Seat registrerer data om bl.a. motorens sundhedstilstand. Når bilen er på værksted, kan mekanikeren foretage en udlæsning af fejlkoder.
Ved brug af et avanceret fejlsøgningsværktøj kan mekanikeren på den måde finde frem til, hvad der er af eventuelle fejl på bilens motor og øvrige mekaniske eller elektroniske dele.
Hvis værkstedet benytter det nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøj, så kan fejlene findes ret præcist uden af der foretages en fejldiagnosticering. Vil du være sikker på, at værkstedet kan reparere din bil uden at bruge unødvendigt megen tid, så brug et værksted, der er tilknyttet autobutler.dk.
Autobutler.dk's samarbejdspartnere er nemlig omfattet af en reparationsaftale der betyder, at værkstederne bruger det rigtige udstyr samtidig med, at mekanikerne løbende får tilbudt efteruddannelse. Dermed er værkstedets ansatte i stand til at bruge de nyeste og mest avancerede diagnosticeringsværktøjer til fejlsøgning.
Hold øje med de lysende advarselslamper
Nye biler, som bilfabrikanterne i dag sender på gaden, er udstyret med en lang række elektroniske systemer, der sikrer stabilitet, sikkerhed og komfort under kørsel.
Opstår der fejl på en af bilens elektroniske komponenter vil en advarselslampe lyse enten gult eller rødt i instrumentbrættet og gøre føreren opmærksom på, at noget er galt.
En gul lysende advarselslampe fortæller føreren, at der er en fejl på bilen, som skal tjekkes. Det er formentligt ikke noget alvorligt. Men det betyder imidlertid ikke, at man bare skal overse den lysende advarselslampe. Enhver fejl på bilen bør altid kontrolleres og om nødvendigt på et værksted.
Lyser der en rød advarselslampe, så skal det straks tages langt mere alvorligt. De røde advarselslamper indikerer nemlig, at der er noget kritisk galt med bilen.
Oplever man en rød advarselslampe, så er det bedste man kan gøre at stoppe bilen og slukke for motoren. Af instruktionsbogen vil det fremgå, hvad advarselslampen betyder. Højst sandsynligt vil det være nødvendigt at tilkalde vejhjælp og få bilen transporteret hen til det nærmeste autoværksted. Her vil mekanikeren med det rigtige diagnosticeringsværktøj kunne udlæse fejlkoder og diagnosticere problemet.
Oplever du lysende advarselslamper i instrumentbrættet på din Seat, så indhent tilbud via autobutler.dk og få foretaget en diagnosticering af bilens fejlkoder.