Kører du rundt i en Mini Cooper, så er din bil sikkert udstyret med enten et klima- eller et airconditionanlæg. De to anlæg adskiller sig en smule fra hinanden, men begge har de til formål at køle og affugte luften.
Lige gyldigt om har det ene eller andet anlæg, er det nødvendigt at få det serviceret og helst hvert andet år. Og faktisk så koster det ikke alverden at få klima- eller A/C-anlægget serviceret. Det har vist sig efter at Autobutlerhar foretaget nogle beregninger af, hvad det i gennemsnittet koster at få serviceret et airconditionanlæg på en Mini Cooper.
Vores beregninger er foretaget på baggrund af alle de tilbud, som værkstederne på vores værkstedsportal har sendt til ejere af en MINI Cooper.
Aircondition service til rekord-pris
Din MINI aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 51%* på aircondition service
Når du får tilbud, så kan du nemt sammenligne pris og indhold fra hvert enkelt værksted. Det er en af de mange fordele ved at bruge vores værkstedsportal. Brug Autobutler – vi gør det nemt at finde det bedste værksted til prisen.
Det fuldautomatiske klimaanlæg, der er det mest avancerede, sørger for, at der kan holdes en konstant temperatur i bilens kabine. Indstilles temperaturen eksempelvis til 19 grader, så sørger klimaanlægget for, ved hjælp af små følere, at registrere eventuelle temperaturændringer. Når eller hvis temperaturen ændrer sig, reagerer klimaanlægget automatisk ved at justere mængden af kold eller varm luft, som blæses ind i kabinen.
Klimaanlægget kan fås i flere varianter, som bl.a. kan styre temperaturen særskilt for og bag i kabinen.
Airconditionanlægget er mindre avanceret. Anlægget køler udelukkende den luft, som sendes ind i kabinen. Vil man have ændret temperaturen, sker det enten ved, at der skrues op eller ned for blæser eller ved at justere på varmeknappen.
Derfor er det vigtigt at få serviceret bilens airconditionanlæg
Et airconditionanlæg fungerer som et lukket system, hvor der inde i systemet flyder et kølemiddel og sammen med kølemidlet en olie. En kompressor sørger for at cirkulere kølemidlet og olien, og når kompressoren ikke kører, vil olien ’ligge stille’ inde i systemet. Når du ikke bruger anlægget tilstrækkeligt, så vil den manglende oliecirkulation og dermed også manglende smøring over tid medføre udtørrede pakninger og deraf følgende utætheder i systemet.
Derfor anbefales det, at du bruger bilens airconditionanlæg året rundt.
Når det så er sagt, så er det ikke nødvendigvis godt konstant at bruge anlægget under kørsel. Luften udtørres nemlig, inden den sendes ind i kabinen, og den tørre luft kan udtørre dine slimhinder og give øjenirritation.
Uanset om du bruger airconditionanlægget dagligt eller kun en gang imellem, så taber anlægget kølemiddel. Man plejer at sige, at selv et velfungerende airconditionanlæg på årsbasis taber op til 10 pct. af kølemidlet. I takt med, at kølemidlet forsvinder, skal kompressoren arbejde ekstra hårdt for at opnå den ønskede temperatur, og det slider på systemet.
Derfor skal et airconditionanlæg også serviceres med faste intervaller. De fleste fabrikanter anbefaler, at et A/C-anlæg bliver efterset én gang om året og serviceret en gang hvert andet år.
Service af aircondition- og klimaanlæg
Skal du have foretaget et komplet service af din MINIs airconditionanlæg, som inkluderer en udskiftning af kølemidlet, så er det en opgave, som du ikke selv kan løse.
Lovkravene dikterer nemlig, at alle som arbejder med det miljøfarlige kølemiddel, som bruges til et airconditionsystem, skal have særlige kvalifikationer. Det er nemlig vigtigt, at man er i stand til at håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt .
Siden 2010 har alle værksteder, som tilbyder airconditionservice, således skulle efteruddanne deres mekanikere, så de er rustet til opgaven.
Myndighedernes krav skal ses i lyset af, at kølemidlet til et airconditionanlæg forurener mere end eksempelvis CO2.
Når du bestiller et A/C-service, vil værkstedet foretage følgende:
- Mekanikeren efterser, at anlæggets forskellige funktioner fungerer, som de skal.
- Alle filtre udskiftes. Et airconditionfilter opsamler støvbakterier og pollen fra luften. Med tiden bliver filteret fyldt med skidt og skal derfor udskiftes.
- Alle dele af systemet rengøres og desinficeres for dermed at fjerne dårligt lugt, mug, skimmelsvamp og andre bakterier.
- Efterfølgende foretages en vakuumtest af fordamperen.
- Den gamle kompressorolie tømmes af systemet, og ny olie påfyldes.
- Inden der hældes nyt kølemiddel på anlægget, tryktestes det for at opdage eventuelle utætheder.
Hvordan renser du selv bilens airconditionanlæg?
Uanset hvad du gør for at passe på bilens airconditionanlæg og uanset, hvor meget du tænker over, at der ikke skal samle sig bakterier på kølelegemet og i slangesystemet, så kan det ikke helt undgås, at der over tid opstår dårlig lugt i bilens kabine.
For at komme de ubehagelige lugtgener til livs kan du dog selv gøre en indsats.
Den letteste måde er at bruge en granat, en aircondition-cleaner eller en airconditionrens. Produktet har mange navne, men det som du skal gøre er at stille dåsen, som du har købt i en autoudstyrsforretning, på gulvet bag det forreste passagersæde og aktivere dysen ved at trykke den helt i bund. Der sprøjtes nu en gas ud i kabinen. Rensemidlet sprøjtes op i vejret, så pas på, at det ikke sprøjtes direkte op på eksempelvis sæderyggen.
Inden du aktiverer rensemidlet, har du startet motoren, tændt for airconditionanlægget og sat det på recirkulation, så der ikke trækkes ny luft ind. Du skal skrue blæseren op på fuld styrke og sørge for, at alle dyser i instrumentbrættet er fuldt åbne.
Når beholderen er tom (cirka 15 minutter), skal du lade motoren køre i yderligere 5 minutter, inden du åbner dørene og lufter bilen godt og grundigt igennem.
Airconditionanlægget er nu renset. En grundig rensning af ventilationssystemet med airconditionrens formindsker risikoen for luftvejsgener, og det anbefales derfor, at du renser bilens aircondition- eller klimaanlæg en gang om året.
Spar i gennemsnit 51%* på aircondition service
Sådan undgår du bakterier i bilens airconditionanlæg
Når bilens airconditionanlæg er tændt, så bliver alle rør og slanger kolde. På varme dage vil den kolde luft inde i rør og slanger kondensere, efter at anlægget er blevet slukket.
Kondensvandet vil samle sig i små lommer i systemet, og her vil vandet udvikle bakterier og mikroorganismer. Det er disse bakterier, som over tid giver en ubehagelig lugt, når anlægget bruges.
Lugtgenerne er i sig selv ubehagelige, men værre er det, at bakterierne kan føre til luftvejsgener, øjenirritation, træthed og hovedpine.
Du kan undgå disse gener ved at sørge for at få bilens airconditionanlæg serviceret, som beskrevet ovenfor. Når luftkanalerne renses, fjernes både bakterier og den dårlige lugt.
Men der er også noget, som du kan gøre i det daglige. Hver gang du kører i bilen med anlægget tændt, så kan du med fordel slukke for det senest 15 minutter, førend turen er slut.
Når du gør det, vil den udefrakommende varme få kondensvandet til at fordampe inde i slangerne, og dermed dannes der ingen eller i hvert fald langt færre bakterier i systemet.
Spar i gennemsnit 51%* på aircondition service