Når organisationen Euro NCAP sikkerhedstester biler, er Nissan blandt de mærker, som ofte får gode karakterer.
Når en Nissan i dag ruller ud fra fabrikken er den nemlig fyldt med innovative teknologier, der sikrer maksimal komfort og sikkerhed.
Men som en konsekvens af, at der implementeres mere og mere elektronik i bilerne, som airbags, navigationssystem og intelligente sikkerhedssystemer som nødbremse og fodgængergenkendelse, så øges chancen også for, at der opstår fejl på de elektriske systemer.
Som regel vil det i disse tilfælde være nødvendigt at køre bilen på værksted. Den megen elektronik har også forandret værkstedernes måde at arbejde på. I dag er nye begreber som fejlsøgning og nulstilling af fejlkoder blevet en del af værkstedsterminologien.
Hvis bilen melder om fejl på vejskiltegenkendelsen eller dæktrykmåleren, så kan værkstedet ved hjælp af en computer udlæse bilens fejlkoder og finde frem til fejlen.
For at give dig et overblik over, hvad et værkstedsbesøg koster, når der skal udføres elektrisk arbejde på din Nissan, har vi beregnet gennemsnitprisen på en række forskellige reparationer af elektronisk udstyr til Nissan.
Priserne har vi beregnet ud fra alle de tilbud, som Nissan-ejere har modtaget fra autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler.
Der er tale om gennemsnitpriser, hvor der ikke er taget hensyn til årgang eller model, og derfor kan priserne på de enkelte reparationer, som du skal have foretaget godt afvige fra de viste priser nedenfor.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
981 kr. | 27% | |
Spar i gennemsnit* | ||
981 kr. / 27% |
I fremtiden skal bilen slet ikke på værksted
Den intelligente bil i er dag, som en computer på fire hjul. Det gælder også de mange forskellige modeller fra Nissan, som bl.a. er udstyret med intelligent vognbaneassistent, der får rattet til at vibrere, hvis man utilsigtet skifter vognbane, intelligent nødbremse inkl. fodgængergenkendelse samt automatisk nedblænding af fjernlys.
Desuden findes der i de nyeste Nissan-modeller helt op til seks airbags, blokeringsfrie bremser, ’hill start’ assistent, intelligent trace control, der hjælper ved kørsel igennem et sving, automatisk nødblinkslys ved hård opbremsning og automatisk dæktryksovervågning.
De mange avancerede sikkerhedssystemer og komplekse modelopbygninger fungerer som et sammenhængende netværk, og derfor kan det også være svært at finde fejlen med mindre man har det rigtige udstyr.
Fejlretningen sker som nævnt ved hjælp af en computer, og den trådløse teknologiske udvikling går så stærkt, at fremtiden meget vel kan se helt anderledes ud end den gør i dag.
For måske vil værkstederne i fremtiden være i stand til at rette en lang række fejl på bilen, selvom bilen slet ikke er på værkstedet.
Sensorer registrerer i dag fejl og sender besked til bilens computersystem. I fremtiden kan man sagtens forestille sig, at mekanikeren automatisk vil modtage en notifikation, når der opstår en fejl på en af kundernes biler.
Nu vil værkstedet kunne logge sig ind på bilens computer og foretage en udlæsning af fejlkoder. Flere bilproducenter har i dag etableret korte kommandoveje til værkstederne, og via hotlines får værkstederne hjælp til at løse selv ofte meget komplicerede fejl i bilens elektroniske systemer.
Viser det sig, at fejlen ikke kan løses over computeren, men der skal udskiftes en komponent på bilen, så kan mekanikeren bare bestille reservedelen hjem og indkalde bilen til et værkstedsbesøg. Det vil spare bilejeren for en masse tid og besvær.
For den almindelige ’Gør-det-selv’ mekaniker kan der i biludstyrsbutikker købes fejlkodelæsere, som kan bruges af hobbymekanikeren. Men langt de fleste bilejere vil dog få mest ud af at køre bilen på værksted, når der opstår en fejl på bilens elektronik.
Skal din bil på værksted, så brug Autobutler til at indhente tilbud.