Det er så irriterende at få en ridse i bilens lak, især hvis bilen er ny, og det er den første. Endnu værre er det, hvis det ikke er din egen skyld, så går ærgrelsen over i vrede, hvis den der har gjort det, blot er kørt sin vej, uden at efterlade sine oplysninger.
Hvis det er en alvorlig skramme, kan det nemt blive en bekostelig affære, og selvom du får forsikringen til at betale en omlakering, er der altid en selvrisiko, du ikke slipper for.
Hvis det er små skrammer, eller du alligevel selv vil fixe skrammerne på en gammel bil, er der her en lille guide til, hvordan det kan gøres.
Det er ikke sikkert, det bliver helt usynligt, men jo mere påpasselig du er, jo bedre bliver resultatet.
-
Først skal du samle det udstyr, du skal bruge til operationen. En del butikker med autotilbehør har pakker med det hele, f.eks. Turtle Scratch Repair Kit / ridsefjerner, og ellers finder du det enkeltvis:
- 1 bøtte klarlak (til bil)
- 1 ren klud
- Polerepasta, f.eks. slipol
- Vådservietter med alkohol
- Bilpolish
- Mikrofiberklude
- Svampe til voks og polish
- Reparationssæt til ridser (Turtle ridsefjerner, Color Cure lakstift eller lignende)
- Afdækningstape
- Aviser
- Maling til at matche farven på dit køretøj, hvis pasta i reparationssættet ikke indeholder farve
Vask bilen grundigt. Jo renere den er, jo nemmere hæfter reparationsmaterialet. Hvis der er snavs på bilen, falder det af eller skaller i løbet af kort tid, eller også bliver det ganske enkelt ikke særligt kønt.
Hvis skrammen går gennem lakken og ned i malingen, er der sikkert en skarp kant på hver side af skrammen, der først skal glattes ud. Det gør du med noget polerepasta (f.eks. slipol) og med en ren klud og gnider i små cirkler over kanten, til den bliver glattet ud. Pas på med ikke at trykke for hårdt, og undlad at ramme uden for skrammen, så lakken ved siden af også bliver ødelagt.
Når skrammen er blevet blød i kanten, skal du tørre den polish af, der måtte være tilbage. Området vil være mere mat nu, men det fikser vi senere.
Rens området igen, og vær sikker på at få fjenet al polish, så det ikke får en negativ effekt på resultatet.
Tag afdækningstapen og sæt en markering rundt om ridsen, så tæt på som muligt for at give det bedste resultat. Hvis der er mere end en ridse i samme område, kan du kun arbejde med en ad gangen. Malingen skal tørre en uge, hvor du ikke kan lægge tape på, uden du ødelægger lakken.
Tag en vådserviet med alkohol (desinfektionsserviet eller ruderens kan også bruges her) og rens skrammen igen.
Mal 3 til 4 lag bilmaling i lette jævne strøg/lag over skrammen. Jo tyndere hvert lag er, har betydning for, hvor glat det bliver.
Lad det tørre mindst 10 minutter.
Når det har tørret, mal 3-4 lag klar lak, igen i tynde jævne lag. Giv dig god tid og husk, at når det er gennemsigtigt, er det ikke sikkert, at du kan se det, når det er påført. Stol på du har gjort det, og smør endelig ikke lag på lag bare fordi, du ikke kan se det.
Fjern forsigtigt malertapen, før de klare lag tørrer, ellers risikerer du at trække maling med af senere.
Nu bliver du nødt til at vente en uge, inden du fortsætter, for at lade malingen tørre og lakken hærde helt.
Når du har ventet 7 dage, kan du bruge reparationssættet til efterbehandling, hvis det er nødvendigt.
Når der kun er svage antydninger af skaden, eller den er væk, skal du polere området med voks og gnide det rundt på overfladen i små cirkler.
Hvis du bruger den tid, der skal til, og gennemgår alle punkterne, så kan du ende med et resultat, som er lige så effektivt som at have hele bilen malet, og i bedste fald vil der kun lige være en synlig markering af, hvor ridsen har været, hvis du kigger rigtig godt efter.