Guide til din værkstedsoplevelse

Sådan undgår du overraskelser på værkstedet

Det hele starter med dit valg af værksted

Autobutler står bag værkstedsbranchens kvalitetsstempel, som kun tildeles værksteder, der lever op til Autobutler's kvalitetskrav:

  • Værkstedet skal enten være autoriseret mærkeværksted, medlem af en godkendt værkstedskæde, eller underlagt en uvildig værkstedskontrol.
  • Værkstedet kontrolleres med mindst to årlige uafhængige stikprøvekontroller.
  • Hvis værkstedet dumper tre stikprøvekontroller i træk blokeres værkstedet fra Autobutler.
  • Værkstedet forpligter sig til at efterleve afgørelser fra Ankenævn for biler.
  • Værkstedet accepterer at blive bedømt med op til fem stjerner med åbne brugerbedømmelser på nettet.
  • Før et værkstedsbesøg specificerer værkstedet en pris på det af bilejeren ønskede arbejde.
  • Værkstedet kontakter bilejeren, hvis den aftalte pris overskrides med en aftalt procentsats eller kronebeløb.

Værkstederne skal leve op til FDM Reparationsaftale:

  • Udskiftede dele vises efter reparation.
  • Hvis det viser sig, at den anførte pris vil blive overskredet, skal du underrettes inden arbejdet fortsættes.
  • Intet arbejde ud over det aftalte må påbegyndes uden din tilladelse.
  • Faktura skal angive reparationsomfang, arbejdsløn og anvendte reservedele.

Du kan læse mere om FDM Reparationsaftale hos FDM:
https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdagen/vaerksted-syn/fdm-reparationsaftale-med-vaerksted

autobutler.dk kvalitetsgodkendt værksted

Når bilen er på værkstedet

Når du har afleveret bilen til værkstedet, må mekanikeren hverken ændre i prisen eller udføre andre reparationer, end det, du har aftalt via autobutler.dk.

Vi kræver dog at værkstedet gør dig opmærksom på eventuelle fejl i bilen, der ville kunne påvirke trafiksikkerheden.

I mange tilfælde kan der være tale om reparationer, som ikke haster. Du kan derfor med fordel sende den nye opgave i udbud hos autobutler.dk. Så får du både flere tilbud, men også en ekstra sikkerhed for at der er tale om en nødvendig reparation. Det er altid dit valg, om et eventuelt ekstraarbejde skal udføres.

  • Stil spørgsmål til fejlen - få eventuelt mekanikeren til at tage billeder af fejlen, eller den defekte reservedel - så du kan få indsigt.
  • Få dokumentation på skrift - en mundtlig aftale giver dig ingen beskyttelse. Få værkstedet til at sende dig et skriftligt tilbud via autobutler.dk.
  • Spørg om bilen kan køre videre uden reparationen.
  • Ring evt. til Autobutlers uafhængige rådgivere, så kan vi hjælpe med at sikre dig, før du træffer beslutning om evt. ekstraarbejde.
Efter værkstedsbesøget

Vi har vores egne mekanikere som rådgivere. Uafhængigt af værkstederne kan de kvalitetssikre og oplyse dig om behovet for en reparation. Som ekstra sikkerhed får du 3 års garanti på værkstedsarbejdet og reservedele og vi har en prismatch, der sikrer, at værkstederne holder priserne lavest muligt.

Hvis du er i tvivl?
Kontakt Autobutlers rådgivere på telefon 77 34 32 21. Vi kan altid hjælpe og sikre dig at du får det bedst mulige skriftlige tilbud.

Autobutlers kontrolprocedurer
* Værkstederne skal give udspecificerede skriftlige tilbud og fakturaer, så der ikke bagefter opstår tvivl om, hvad der skulle laves på bilen.
* Værkstederne skriver under på at de følger FDMs reparationsaftale.
* Autobutlers udvidede kvalitetskrav kræver, at værkstederne underlægges uafhængige værkstedskontroller.
* Hvis der er tvivl om en reparation, kan vi sende den til FDM stikprøvekontrol. Det er din sikkerhed mod unødvendige reparationer.