Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremseforstærker.
En bremseforstærker understøtter kraften på bremsepedalen. Nedenfor kan du læse om bremseforstærker opbygning. Bremsesystemet er en af de vigtigste dele i din bil, da det giver sikkerhed i din kørsel. I dag finder man en bremseforstærker - også kaldet vakuumforstærker - i enhver fungerende bremse i nye biler.
Bremseforstærkeren blev udviklet i 1960'erne, men blev oprindeligt kun brugt i køretøjer med højere værdi, såsom en Mercedes 300 SL. På dette tidspunkt blev systemet hovedsageligt omtalt som “bremsehjælper”. I 1980'erne spredte brugen af en bremseforstærker i biler sig, men mindre køretøjsklasser som Fiat Panda, VW Polo og VW Golf blev stadig produceret uden en vakuumforstærker.
Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremseforstærker.
Bremseforstærkeren er kun fuldt funktionsdygtig, når systemet er hermetisk forseglet. Dette betyder, at systemet skal forsegles, så ingen væsker eller dampe kan trænge ind eller ud. Derfor udløses et svigt i bremseforstærkere ofte af huller og skader på de tilhørende slanger, ventiler og manifolder.
Hvis du kører til et værksted med en defekt bremseforstærker, kontrollerer de først manchetterne, ventilerne og slangerne i bremsesystemet for at afgøre, om vakuumforstærkeren skal udskiftes. Desværre er rør og slanger meget modtagelige for slid, da de kan revne på grund af snavs og koldere temperaturer. Derudover kan de angribes af dyr, såsom mår, hvilket forårsager skader på systemet.
Selv selve bremseforstærkeren kan være defekt. Så tætningerne på bremseforstærkeren kan være slidt ned. Derudover er kammeret modtageligt for rust, så med tiden kan luft og resterende vand trænge ind i slangerne.
Hvis du mener, at din bremseforstærker svigter, kan du nemt kontrollere det selv og finde det potentielle problem. Man skal blot kende lidt til bremseforstærker virkemåden. Hvis motoren i din bil er slukket, skal du trykke på bremsepedalen flere gange. Normalt skulle dette blive vanskeligere hver gang. Du skal bruge mere og mere kraft for at presse bremsepedalen ned. Fortsæt indtil modstanden bliver for stor og du ikke kan trykke på bremsepedalen mere. Dette skal være tilfældet efter ca. tre til fem tryk.
Start derefter motoren. Med en fungerende bremseforstærker bør modstanden i bremsepedalen normaliseres igen. Er bremsepedalen derimod hård og vanskelig at trykke ned stadigvæk, selv når motoren kører, er det meget sandsynligt, at din bremseforstærker svigter.
Hvis du har mistanke om, at din bil har en defekt bremsebooster, skal du besøge et værksted så hurtigt som muligt. For det første kan det være farligt at køre med en svigtende bremseforstærker, da føreren af bilen er nødt til at bruge meget mere kraft for at betjene bremsepedalen. Dette forlænger ofte bremselængden, hvilket kan være farligt, især når du kører på landeveje og motorveje.
Desuden fører det til yderligere skader at fortsætte med at køre med en defekt bremseforstærker, og reparationen bliver derfor meget dyrere. For eksempel kan hovedcylinderen være beskadiget. Du skal derfor bede om tilbud på reparation af bremseforstærkeren, når du ser det første tegn på svigt for at forhindre følgeskader på din bil.
I en bils bremsesystem skubber bremsepedalen direkte på cylinderen. Hovedcylinderen presser herefter bremsevæsken ind i rørsystemet til bremserne, som fortsætter ned i bremsekaliberen, der til sidst sørger for at hjulene stopper. Dette hydrauliske tryk understøttes desuden af en membran, som sidder inde i bremseforstærkeren. De fleste biler har en bremseforstærker funktion, der virker på grund af et vakuum. Dette betyder, at bremseforstærkeren bruger det eksisterende undertryk til at øge bremsekraften.
Forstærkeren er opdelt i to kamre med en membran imellem. Begge sider af membranen er i undertryk - eller underinflation - når bremserne ikke er i brug. Untertrykket genereres fra motoren. Underinflationen genereres også i dieselmotorer af en vakuumpumpe. Hvis bremsepedalen bliver trykket ned, bliver kamrene isoleret fra hinanden. Samtidig sikrer en ventil, at det atmosfæriske tryk sendes ind.
På dette tidspunkt er der et atmosfærisk tryk på førersiden af membranen. På hovedcylindersiden - på den anden side af bremseforstærkeren - er der et undertryk. Dette øger kraften på bremsen og det bremsetryk, der anvendes på hjulene.
Når du igen løfter foden fra bremsepedalen, forbindes de to kamre i bremseforstærkeren igen. Derudover lukker ventilen igen, så atmosfæretrykket letter, og der igen er et fuldt undertryk i begge kamre.
Omkostningerne ved udskiftning af en vakuumforstærker varierer meget, og de afhænger af køretøjstypen og -modellen. Derudover afhænger omkostningerne af, om hovedcylinderen også skal udskiftes. Ofte udløses defekten af bremseforstærkeren af en revnet ledning der lækker, så det kun er denne ledning, der skal skiftes. Men hvis hele bremseforstærkeren skal udskiftes, bliver reparationen mere kompliceret og omfattende.
Før bremseforstærkeren kan udskiftes, skal følgende ting afmonteres: Bremsepedalen, bremserørene, hovedcylinderen og vakuumledningen. Derefter kan den nye bremseforstærker installeres. I de fleste tilfælde anbefaler værkstedet også et skift af bremsevæsken på dette tidspunkt, da systemet allerede er åbent og udluftet.
Materialeomkostningerne til en ny bremseforstærker varierer meget, men de ligger normalt mellem 500 og 2.200 DKK, afhængigt af producenten. Blandt de bedst kendte producenter af denne reservedel er Bosch, ATE og TRW. Den nødvendige tid til udskiftningen er også meget forskellig, da den afhænger af hvor mange andre dele, der skal fjernes, før de skiftes. Normalt tager udskiftningen af bremseforstærker mellem 30 minutter og fire timer. Samlet set koster en ændring af bremseforstærkeren mellem ca. 1.000 og 6.000 DKK.
Sammenlign tilbud på: udskiftning af bremseforstærker.
Bilmærke | Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | Bedømmelser | |
---|---|---|---|---|
Audi | 1.168 kr. | 23% |
4.6
(571)
413
126
23
3
6
Læs bedømmelserne
|
|
BMW | 1.045 kr. | 24% |
4.6
(468)
323
108
20
6
11
Læs bedømmelserne
|
|
Citroën | 920 kr. | 23% |
4.6
(1.174)
858
250
46
10
10
Læs bedømmelserne
|
|
Ford | 809 kr. | 23% |
4.6
(1.202)
838
302
46
8
8
Læs bedømmelserne
|
|
Hyundai | 635 kr. | 21% |
4.6
(765)
534
167
39
7
18
Læs bedømmelserne
|
|
Kia | 729 kr. | 22% |
4.6
(877)
617
204
32
8
16
Læs bedømmelserne
|
|
Opel | 878 kr. | 22% |
4.6
(673)
464
163
28
8
10
Læs bedømmelserne
|
|
Peugeot | 948 kr. | 23% |
4.6
(1.469)
1.058
325
47
20
19
Læs bedømmelserne
|
|
Skoda | 850 kr. | 24% |
4.6
(928)
633
226
46
9
14
Læs bedømmelserne
|
|
Volkswagen | 1.072 kr. | 25% |
4.6
(1.680)
1.168
396
80
21
15
Læs bedømmelserne
|
|
Bilmærke | Spar i gennemsnit* | |||
Audi
4.6
(571)
413
126
23
3
6
Læs bedømmelserne
|
1.168 kr. / 23% | |||
BMW
4.6
(468)
323
108
20
6
11
Læs bedømmelserne
|
1.045 kr. / 24% | |||
Citroën
4.6
(1.174)
858
250
46
10
10
Læs bedømmelserne
|
920 kr. / 23% | |||
Ford
4.6
(1.202)
838
302
46
8
8
Læs bedømmelserne
|
809 kr. / 23% | |||
Hyundai
4.6
(765)
534
167
39
7
18
Læs bedømmelserne
|
635 kr. / 21% | |||
Kia
4.6
(877)
617
204
32
8
16
Læs bedømmelserne
|
729 kr. / 22% | |||
Opel
4.6
(673)
464
163
28
8
10
Læs bedømmelserne
|
878 kr. / 22% | |||
Peugeot
4.6
(1.469)
1.058
325
47
20
19
Læs bedømmelserne
|
948 kr. / 23% | |||
Skoda
4.6
(928)
633
226
46
9
14
Læs bedømmelserne
|
850 kr. / 24% | |||
Volkswagen
4.6
(1.680)
1.168
396
80
21
15
Læs bedømmelserne
|
1.072 kr. / 25% |
Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Få et velfungerende aircondition-anlæg og kold luft i kabinen. Din aircondition serviceres, tjekkes for utætheder og der påfyldes op til 200g kølemiddel. Få tilbud og se din pris med det samme!
Bestil serviceeftersyn med stempel i servicebogen. Du får en komplet gennemgang af din bil efter producentens forskrifter. Værkstedet skifter alle krævede dele så bilens garanti er sikret.
Bestil dit olieskift online. Du får tømt bilens gamle olie og fyldt op til 4 liter kvalitetsolie på bilen. Værkstedet skifter også dit oliefilter og sørger for at bortskaffe den gamle olie.